Lärarassistent

Lärarassistentutbildning – en väg in i skolans värld

Vill du jobba som lärarassistent, stötta barn och ungdomar och göra skillnad i skolan? Wendelsbergs lärarassistentutbildning ger dig kunskaper för att stötta lärare, skapa trygghet i klassrummet och hjälpa eleverna att utvecklas.

Utbildningen riktar sig till dig som vill arbeta i skolans värld och få en bred förståelse för skolans organisation och uppdrag. Du lär dig pedagogiskt arbete, konflikthantering och administrativt stöd, vilket förbereder dig för en flexibel roll som lärarassistent.

Lärarassistentutbildningen ger även behörighet till elevassistentjobb och andra elevstödjande funktioner i skolan. Den är också ett utmärkt första steg för dig som går i tankar om att senare läsa till lärare på lärarprogrammet.

Vad gör en lärarassistent?

Rollen som lärarassistent handlar om att stötta både elever och lärare i vardagen. Arbetsuppgifterna kan variera beroende på skolans behov men inkluderar att:

  • Hjälpa elever i klassrummet och under raster
  • Samarbeta med lärare och avlasta med administrativa uppgifter
  • Hantera konflikter och bidra till en trygg skolmiljö
  • Vara en extra vuxen som stöttar elever i deras utveckling

Om lärarassistentutbildningen på Wendelsberg

Wendelsbergs lärarassistentutbildning är en ettårig yrkesutbildning där du lär dig om skolans uppdrag, pedagogiskt arbete och trygghetsskapande insatser.

Utbildningen genomförs i samverkan med FLiS – folkhögskolor med lärarassistentutbildning, vilket skapar en tydlig koppling till arbetslivet. FLiS-skolorna har en gemensam kursplan som ligger till grund för det utbildningsbevis du får efter avslutad utbildning och omfattar nio utbildningsområden.

Utöver den gemensamma kursplanen har varje skola en egen profil. På Wendelsberg fokuserar vi särskilt på barn i missbruksmiljöer samt en fördjupning inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som till exempel ADHD och autism.

Folkhögskolans arbetsmetod

Folkhögskolans arbetsmetod är ett processtyrt lärande i samarbete och mellan lärare och deltagare. Vi arbetar mycket med samtal, diskussioner, egna arbeten och grupparbeten, reflektioner och kartläggning. Utbildningen innehåller fyra veckors praktik per termin, där du får omsätta dina kunskaper i praktiken.

Mycket av kunskapen finns bland deltagarna i klassrummet, inte bara hos lärarna och i litteraturen. Det är viktigt att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter till de andra i klassen men minst lika viktigt är det att ta in och lyssna på andra. Det är du som deltagare som är ditt viktigaste arbetsverktyg i ditt framtida yrke.

Utbildningen ger dig:

✔ Kunskap om skolans värld och hur du kan hjälpa eleverna och samarbeta med lärare

✔ Verktyg för att skapa en trygg lärandemiljö

✔ Praktisk erfarenhet genom APL (arbetsplatsförlagt lärande)

✔ Förståelse för hur du kan stötta elever med olika behov

Efter utbildningen har du goda möjligheter att jobba som lärarassistent i skola och andra pedagogiska verksamheter. Utbildningen är också en utmärkt grund för att senare läsa vidare till lärare.

Vem kan söka?

För att söka Wendelsbergs lärarassistentutbildning folkhögskola behöver du:

✔ Svensk eller utländsk gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper

✔ Goda kunskaper i svenska språket

✔ Skicka in ett personligt brev om varför du vill gå utbildningen

✔ Ett utdrag ur belastningsregistret inför APL

Vi lägger stor vikt vid din motivation och vilja att utvecklas inom yrket.

”Lärarassistentutbildningen visade sig vara otroligt näringsrik! Jag har nytta av den varje dag. Utbildningen är lysande! Att dela så mycket kunskap på så kort tid borde kommunen verkligen se som en resurs/tillgång. På min arbetsplats så finns det flera lärare som skulle ha nytta av delarna som berör barn med diagnoser och elever med särskilda behov.”

Adam, lärarassistent och f.d. elev på Wendelsberg

Kursinformation

Kursplan

  • Kursen är ett års heltidsstudier (100 %) och innehåller fyra praktikveckor/termin (20 %)
  • Kursen är eftergymnasial och berättigar till studiemedel från CSN. Du som vill vidareutbilda dig inom ditt yrkesområde eller till något helt nytt yrke och som är mellan 27 och 62 år kan från 1 april söka studieomställningsstöd inför kommande höst.
  • Du behöver kunna visa upp ett utdrag från polisens belastningsregister före skolstart.
  • Kursen genomförs på Wendelsbergs folkhögskola i Mölnlycke (ingen möjlighet till distansstudier)

Antagningskriterier

Lämplighetskriterier

Terminstider

Hösttermin 240819 – 241220
Vårtermin 250107 – 250605

Sista dag för ansökan, läsårstider mm

Datum för sista ansökningsdag, läsårstider och kostnader finns samlat på sidan Ansökning och information.

Antagningen till lärarassistent, så går det till

När du skickat in din ansökan till utbildningen så kommer du att bjudas in till en grupp- antagningsträff på Wendelsberg folkhögskola i Mölnlycke.

Det kommer att vara en grupp på mellan 5 -10 deltagare som bjuds in. Vi bjuder på fika och berättar om utbildningen. Du kommer att bli intervjuad och få göra ett kort skrivtest eller diskussion av ett dilemma. Träffen är cirka 90 minuter lång.

Vi tror att det är bra både för dig som ansöker att se skolan och några lärare, samt för oss att träffa dig.

Vi börjar med dessa grupp-antagnings träffar, så fort vi fått ett lämpligt antal sökanden.

Om du bor långt ifrån skolan och inte har möjlighet att komma en vardagskväll, så kan vi i vissa fall ha digitala träffar eller digitala intervjuer.

Till träffen vill vi att du tar med sådant som vi bett dig komplettera, det kan vara att du missat att skicka med betyg, personligt brev eller att du inte skrivit referenter. OBS! Referent ska inte vara en familjemedlem, utan någon tidigare lärare, arbetsgivare eller någon från en förening där du är aktiv. Du ska också vara medveten om att för att få praktisera i grundskolan måste du ha ett utdrag från polisens belastningsregister.

Men annars behöver du inte förbereda dig på något sätt inför träffen, utan bara känna dig varmt välkommen.

Vanliga frågor om att jobba som lärarassistent

En elevassistent arbetar med enstaka elever som behöver extra stöd, medan en lärarassistent hjälper hela klassen och samarbetar med lärare genom både pedagogiskt och administrativt arbete.

Att vara lärarassistent innebär att du hjälper eleverna, skapar trygghet och samarbetar med lärare i skolans vardag. Du kan även rapportera in frånvaro och hantera administrativa uppgifter.

Nej, en lärarassistent har inte lärarlegitimation och får därför inte ansvara för undervisning. Däremot kan du stötta elever i klassrummet.

Du behöver svensk eller utländsk gymnasieexamen, goda kunskaper i svenska och skicka in ett personligt brev. Inför APL behöver du även visa ett utdrag ur belastningsregistret.

Elevberättelse – Jonas om utbildningen

Jonas Aldenbrand, gick lärarassistentutbildningen 2020/2021

Vad jobbar du med nu?

Jag jobbar på Rambergsskolan en F-6 skola i Göteborg som lärarassistent och lärare i fritidshem. Innan det jobbade jag i ett projekt där Partille kommun testade olika sätt att arbeta med den nya yrkesgruppen lärarassistent. Då var jag på Högstadiet i Vallhamraskolan.

Var det svårt att få jobb?

Det var mycket lättare än vad jag trodde. Jag var nervös innan och orolig att bli arbetslös. Men jag hade tre jobb på gång samtidigt.

Vad har utbildningen betytt för dig?

Detta är det roligaste året i mitt liv. Jag har lärt mig jätte, jättemycket, men framför allt har jag vuxit som människa. Det var en vändpunkt och omstart i livet. Det är jätteskönt att ha en yrkesutbildning i ryggen. När jag visade en rektor vad vi läst, blev hon så imponerad.

Hur var det att läsa på folkhögskola?

Jag var skraj för att börja plugga. Jag visste inte så mycket om folkhögskola innan jag började, men det var helt rätt för mig. Det var en bra sammanhållning i klassen och vi lärde oss mycket av varandra. Tidigare har jag arbetat på kontor, även om jag ville arbeta mer med människor. Utbildningen breddade min yrkesbana. Man kan söka många olika tjänster i skolan.

Vad skulle du vilja säga till någon som funderar på lärarassistentyrket?

Man måste kunna vara flexibel, saker och ting ändras hela tiden. Lärarna behöver verkligen stöttning, så att de kan göra det som de ska och är bäst på. Som lärarassistent har jag mer tid att sätta mig och prata med en elev, än vad läraren har. Barnen är spontana och härliga att arbeta med, detta jobb ger mig så mycket. Jag känner att jag hamnat i rätt roll och rätt värld.